بسیج مرودشت

وبلاگ خبری تحلیلی مذهبی بسیج مرودشت

با سلام ... ورود شمارا به وبلاگ بسیج مرودشت خوش آمد میگویم ... برای مشاهده کامل مطالب از آرشیو مطالب وبلاگ استفاده کنید.

بسم الله الرحمن الرحیم

افتتاح کتابخانه تخصصی مهدویت مرودشت با حضور جمعی از مسئولان

 

کتابخانه تخصصی مهدویت مرودشت

مرودشت

برای دیدن سایر تصاویر به ادامه مطلب بروید


ادامه مطلب

بسم الله الرحمن الرحیم

تشییع نلسون ماندلا با حضور استعمارگران

بسم الله الرحمن الرحیم

آمریکایی ها برای برزخ نلسون ماندلا هم برنامه دارند

بسم الله الرحمن الرحیم

دلش را پر از عشق کرد و پنجره دوم را باز .....

غصه دوید توی جانش .

هیچ کس و هیچ چیز به او لبخند نمیزد !

ای کاش به خاطر دوست هم که بود با شیطان هم کلام نشده بود !

قسمتی از سلسله کتاب های پنجره جلد 4 ( انتظار )

بسم الله الرحمن الرحیم

جلسه آذر ماه هیات عاشقان ولایت

به گزارش بسیج مرودشت به نقل از حوزه امام حسن مجتبی ع همایش ماهانه هیات عاشقان ولایت فردا برگزار می شود . در این همایش که ماهیانه برگزار میگردد اعضای پایگاه ها و فرمانده ها و اعضای شجره صالحین باید حضور داشته باشند و در این همایشات پیرامون مسایل بصیرتی معرفتی بحث می شود . جلسه فردا نیز به همین منظور در ساعت 9:30 صبح در حسینیه سپاه برگزار می شود .

بسم الله الرحمن الرحیم

عکس زیر مربوط به یکی از راهپیمایی های بعد از انقلاب می باشد که در آن پارچه نوشته ای در درست مردم قرار دارد که متن " با تحریم اقتصادی هر روزمان رمضان ، با تهدید نظامی هر روزمان عاشورا " روی آن نوشته شده است.    

منبع : مرودشت نا به نقل از شیراز یس

 

 

 

[ دو شنبه 25 آذر 1392برچسب:,

] [ 21:40 ] [ رضا مردانه ( عمار رهبری) ]

[ ]

بسم الله الرحمن الرحیم

 

برگزاری جلسه شورای فرهنگ عمومی مرودشت+ تصاویر

 

farhang 3 جلسه شورای فرهنگ عمومی شهرستان مرودشت، برگزار شد.

 

به گزارش دریافتی "ندای مرودشت" از روابط عمومی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان مرودشت، جلسه شورای فرهنگ و عمومی این شهرستان در محل دفتر امام جمعه برگزار گردید.

 

در ابتدای این جلسه که با حضور امام جمعه، فرماندار، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، و نمایندگان سایر ادارات شهرستان مرودشت تشکیل شد، از برگزاری طرح "سوگواره عاشورائیان" توسط اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان مرودشت، تقدیر شد و اعضای شورا، حمایت خود را از از چنین اقدامات فرهنگی در مناسبت های مختلف ابراز داشتند.

 

در ادامه، اعضای شورای فرهنگ عمومی شهرستان مرودشت، پیرامون موضوعات مختلف فرهنگی شهرستان از جمله تجمع عزاداران همزمان با اربعین حسینی، به بحث و تبادل نظر پرداختند.

 

تأسیس مسجد دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت و مسائل مربوط به آن، از دیگر مسائلی بود که در این جلسه مورد بررسی قرار گرفت.

 

در پایان این نشست مقرر گردید از طرف سازمان تبلیغات اسلامی و با حضورمسئولین نهادهای مربوطه و هیئت های مذهبی شهرستان، جلسه ای جهت هماهنگی تجمع روز اربعین حسینی برگزار شود.

 

همچنین این شورا، بر ساخت مسجد دانشگاه آزاد اسلامی مرودشت و گلدسته های تأکید نمود و خواستار رسیدگی به این موضوع و تلاش برای رفع موانع آن در جلسه ای با حضور اعضای شورای شهر و مسئولین این دانشگاه و اداره کل میراث فرهنگی و دیگر نهادهای مربوطه، شد.

 

دیگر مصوبه این جلسه، برگزاری سالیانه "سوگواره عاشورائیان" از سوی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان مرودشت، در ایام ماه محرم و صفر بود.

 

farhang 1http://www.nedayemarvdasht.ir/images/farhangomumi/farhang_2.jpg

 

بسم الله الرحمن الرحیم

 

عکس: شلغم چهارکیلویی در مزرعه کشاورز سیدانی

 

98660833235064540708

42066651832298772680

 

عکس: ابراهیم سجادیان

 

بسم الله الرحمن الرحیم

IMG_7246.jpg - 203.11 کیلو بایت

بقیه تصاویر در ادامه مطلب


ادامه مطلب

بسم الله الرحمن الرحیم

پسران مرودشتی

دانش آموزان مدارس مرودشت

تصاویر اردوی عملی آمادگی دفاعی

عکس پسران خوش تیپ

تصاویر مدارس مرودشت

عکس دختران مرودشت

دختران مرودشت

مرودشت

جوانان مرودشت

هلال احمر مرودشت

ارسال شده توسط لیلا شکوهی خبرنگار افتخاری وبلاگ بسیج مرودشت

بسم الله الرحمن الرحیم

رزمایش الی بیت المقدس با حضور سپاهیان ولی امر به مدت دو روز در چهار استان بوشهر، ایلام، لرستان و خوزستان برگزار شد.            
    
 


ادامه مطلب

[ شنبه 23 آذر 1392برچسب:بسیج , بسیج نیوز , اخبار بسیج , رزمایش بسیج , عکس رزمایش , تصاویر رزمایش بسیج,

] [ 21:31 ] [ رضا مردانه ( عمار رهبری) ]

[ ]

بسم الله الرحمن الرحیم

امام علی ع پاسخ می دهد که مقام شهید برتر است یا شخص عفیف ؟

دختران عفیف

شاید هر کسی با توجه به عظمت مقام شهید، مقام او را از دختر چادری با عفت، بیشتر بداند.
ولی بگذارید جواب این سوال را از حضرت علی (علیه السلام) بپرسیم.
ایشان می فرمایند: اجر کسی که قدرت بر گناه داشته باشد، ولی عفت پیشه بکند، کمتر از رزمنده ای نیست که در راه خدا شهید شده باشد. (بلکه) انسان عفیف، همانند فرشته ای از فرشتگان الهی است!  (نهج البلاغه، صبحی صالح، حکمت 474)
بله! خدا می داند شما چه سختی هایی را در راه با عفت بودن می کشید. از همین رو مقام بالایی را برای شما در نظر گرفته است.

بسم الله الرحمن الرحیم

ايمان، ملاك اوليه و اساسي ازدواج

حالا اگر پول نداري، مي‌فرمايد: «فَمِنْ ما مَلَكَتْ أَيْمانُكُمْ مِنْ فَتَياتِكُمُ الْمُؤْمِنات‏» (نساء/25) يك نكته‌ي لطيف، مي‌گويد: «الْمُحْصَناتِ الْمُؤْمِنات»، «فَمِنْ ما مَلَكَتْ أَيْمانُكُمْ مِنْ فَتَياتِكُمُ الْمُؤْمِنات‏» يعني چه دختر حُرّ باشد، چه كنيز باشد، آنچه مهم است بايد ايمان داشته باشد. از همه چيز، از لهجه، از مدرك، از پول، از شكل، از همه چيزي اسلام  مي‌گويد: يك قدم پايين‌تر بيا. اما از ايمان... خواستگار كه براي دختر ما مي‌آيد، اصل براي ما ايمان است. داماد متدين كه اطلاعاتش پايين باشد، خيلي ارزشش بيش از دامادي است كه خيلي سطح معلوماتش بالاست، اما دين ندارد. «الْمُحْصَناتِ الْمُؤْمِنات»، «فَمِنْ ما مَلَكَتْ أَيْمانُكُمْ مِنْ فَتَياتِكُمُ الْمُؤْمِنات‏». حالا بد نيست يك نكته بگويم، اين كنيز و برده از كجا پيدا شد. من هم از بس حرف مي‌زنم، نمي‌دانم اينها را كجا گفته‌ام. اخيراً هم يكجايي گفتم. يا در تلويزيون يا بيرون. خوب گوش بدهيد. هرجا ايستادم شما بگوييد.

 

در تاريخ بشر، هم جنگ بوده، هم جنگ هست، هم جنگ خواهد بود. در جنگ هم يكي غالب، يكي مغلوب، مغلوب‌ها را هم سر ببريم، درست نيست. آزاد كنيم درست نيست. اردوگاه درست نيست. بهترين راهش اين است كه اينها را به عنوان اسير و كنيز پخش كنيم. به تدريج آزاد شوند. اين را گفتند. متن قرآن است اگر آن موردي كه تو خواستي نشد، حق گناه نداري. يك قدم پايين‌تر بيا. تازه مي‌گويد: «أَنْ تَصْبِرُوا» (نساء/25) اگر مي‌توانيد خودتان را نگه داريد، «وَ أَنْ تَصْبِرُوا خَيْرٌ لَكُم‏» صبر كنيد بهتر است.

 

اين كنيز را مفت مي‌شود به خانه آورد؟ نه! اين كنيزها بايد 1- با رضايت ولي‌اش باشد. 2- بايد مزدشان را داد. مزدشان را هم بايد به خودشان داد. «وَ آتُوهُنَّ أُجُورَهُن‏» (نساء/25) مهريه‌اش را بايد به خودش بدهي. يعني آنها هم شخصيت دارند. كنيز است، ولي شخصيت دارد. بايد...

 

چقدر مهريه بدهيم؟ مي‌گويد: «مَعروف»، يعني عرفي. الآن اگر كسي دخترش را با يك پسري عقد كند با يك سكه و دو سكه، اين معروف نيست. عرف، بايد مراعات كرد كه آن پدر دختر هم مي‌خواهد جهازيه تهيه كند. معروف بايد باشد. حقوق چوپان ماهي چقدر است؟ بين 300 و 600 ما مي‌گوييم، 400، 450. پس ماهي 400 تومان. 400 تومان سالي چند ميليون مي‌شود. تقريباً سالي پنج ميليون. هشت تا پنج ميليون چقدر مي‌شود؟ شعيب گفت: دخترم را به تو مي‌دهم به شرط اينكه هشت سال چوپاني كني. يعني الآن اگر پيغمبري، به پيغمبري دخترش را بدهد، مي‌گويد: هشت سال چوپاني؟ يعني چهل ميليون. تازه گفت: اگر مي خواهي دو سال اضافه كن. يعني ده ميليون رويش بگذار. مهم اين نيست كه چهار ميليون، ده ميليون، ده سكه، صد تا سكه، مهم اين است كه به داماد فشار نيايد. يك وقت يك كسي مي‌تواند پانصد سكه بدهد. يك وقت يك كسي تا آخر عمرش 50 سكه هم نمي‌تواند بدهد. مهم دختر فروشي نيست. توان داماد و خانواده‌ي داماد است. معروف!

 

كنيز از نظر اجتماعي يك محروميت‌هايي دارد. چون محروميت دارد، اگر خلاف هم كرد، نصف. مثلاً اگر يك آدم آزادي، زن آزادي خلاف كرد، مثلاً با فلان مقدار تنبيه شود، كنيز نصف است. قرآن مي‌فرمايد: «فَعَلَيْهِنَّ نِصْفُ ما عَلَى الْمُحْصَناتِ مِنَ الْعَذاب‏» (نساء/25) اگر بناست زني خلافكار بود، كنيز هم خلافكار بود، چون كنيز شأنش پايين‌تر است، كيفرش هم بگوييد: نصف است.

 

اين قرآن بود، 1- تشكيل خانواده مقدس است. 2- ازدواج كردن يك ركعت نماز را هفتاد برابر مي‌كند. 3- كار در خانه جهاد است. 4- كار مرد براي خانمش «كالجهاد» است. «الْكَادُّ عَلَى عِيَالِهِ كَالْمُجَاهِد» (كافي/ج5/ص88) مرد براي خانم كار بكند، «كالمجاهد». زن براي شوهرش كار بكند، خود جهاد است. «جِهَادُ الْمَرْأَةِ» (كافي/ج5/ص9)

قسمتی از برنامه درس هایی از قرآن حاج آقا قرائتی تاريخ پخش:  14/05/92

 

بسم الله الرحمن الرحیم

 

نتیجه پیگیری های اصحاب رسانه در مرودشت ملموس و محسوس

 

به گزارش بسیج مرودشت پس از آن که تصاویری از نوشته ها بر روی المان ها و نماد های شهرمان در فضای اینترنت پخش شد مسئولین و مردم نسبت به امحاء نوشته ها اقدام نمودند . پس از آن که نوشته های المان محمد رسول الله ص برطرف شد امروز شاهد آن بودیم که نوشته ی  روی ماشینی که در پل زیر گذر میدان معلم قرار داشت محو شده است .

 

این می تواند تاثیر اصحاب رسانه را در دنیای امروز به خوبی نشان دهد و اینکه مردم باید بیش از پیش مطالبات خود را از طریق اصحاب رسانه بیان و پیگیری نمایند و مسئولین نیز باید پاسخ گوی نیاز های به حق مردم باشند .


مطالب مشابه :

خودتان قضاوت کنید که این ماشین با نوشته اش زیباست یا بی آن ؟

 

بسم الله الرحمن الرحیم

 

زمین لرزه ای به بزرگی 3 و یک دهم درجه در مقیاس درونی زمین ( ریشتر) شهر فتح آباد از توابع مرودشت را لرزاند.

 

شبکه لرزه نگاری شیراز وابسته به مرکز لرزه نگاری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران اعلام کرد این زمین لرزه ساعت 2 و 41دقیقه و 34 ثانیه بامداد امروز فتح آباد فارس را تکان داد.

 

کانون این زمین لرزه در 15 کیلومتری فتح آباد و در عمق 20 کیلومتری زمین گزارش شد.

منبع: واحد مرکزی خبر

 

بسم الله الرحمن الرحیم

استاندار فارس گفت: شوراهاي اداري شهرستان ها بايد با تشكيل كميسيون هاي تخصصي و پيگيري مباحث كارشناسانه، به دنبال حل مسائل شهرستان باشند.     

سيد محمد احمدي در شوراي اداري شهرستان مرودشت اظهار داشت: مديران شهرستان بايد با شناسايي و بررسي امكانات و مشكلات شهرستان، تلاش كنند ظرفيت هاي موجود را از بالقوه به بالفعل تبديل كرده و فرآيند توليد ثروت را در جامعه تقويت كنند.

نماينده عالي دولت در استان فارس با اشاره به اين كه چندين سال به عنوان فرماندار شهرستان مرودشت به مردم اين منطقه خدمت كرده است، اظهار داشت: مرودشت محل كار و توليد است و مردم اين شهرستان داراي فرهنگ كار و توليد هستند.

وي با بيان اين كه مديران بايد تلاش كنند جامعه دانشگاهي و علمي را درگير حل مسائل اساسي جامعه كنند تا دانشگاه ها پويايي و تحرك بيشتري پيدا كرده و معضلات جامعه نيز برطرف شود، افزود: شايسته نيست فارغ التحصيلان دانشگاه ها و نخبگان جامعه احساس پوچي كنند و از توانائي هاي آنان براي رفع مشكلات كشور به خوبي استفاده نشود.

استاندار فارس با بيان اين كه نظام جمهوري اسلامي بر پايه هاي توحيدي بنا و با خون شهدا برپا شده است، خاطر نشان كرد: رهبري اين نظام بر عهده مجتهد است و مسئولين به دنبال اجراي قوانين اسلامي اسلامي هستند؛ خدمت به مردم در اين نظام اسلامي، عبادت و سعادت است.

احمدي با تاكيد  بر اين كه به بركت رهبري هاي داهيانه مقام معظم رهبري، مسئولين كشور در همه عرصه هاي داخلي و خارجي درخشيده اند، افزود: ما در مقابل تهديد و تحريم دشمنان مرعوب نشده و خضوع نمي كنيم و راهي را كه با افتخار آغاز كرده ايم به پايان خواهيم رساند.

نماينده عالي دولت در استان فارس گفت: اگر به خودمان متكي باشيم و توان داخلي كشور را مورد توجه قرار دهيم دچار خسارت نخواهيم شد ولي چنانچه دل در گرو بيگانه داشته و به دنبال سفره خارجي باشيم، به اهداف خود نخواهيم رسيد.

وي با تاكيد بر اين كه مردم اثبات كرده اند شعار برخواسته از شعور؛ استقلال، آزادي و جمهوري اسلامي، هرگز كم رنگ نخواهد شد و آنان مستحكم تر از گذشته به سمت اهداف نظام اسلامي حركت خواهند كرد، اظهار داشت: استقلال مهم ترين نعمت و دستاورد جمهوري اسلامي ايران است و نبايد به هر بهانه اي اجازه دهيم اين نعمت مخدوش شود.

استاندار فارس با اشاره به اين كه ايالات متحده آمريكا بزرگ ترين قدرت مادي دنيا به شمار مي رود و هيچ كشوري در جهان ياراي مقابله با اين كشور را ندارد، خاطر نشان كرد: جمهوري اسلامي ايران تنها كشوري است كه با تكيه بر شعارهاي مكتبي و رهبري الهي و ايثارگري مردم در مقابل اين قدرت استكباري ايستادگي كرده و از حقوق خود در مسائل مختلف از جمله هسته اي دفاع كرده است.

احمدي با بيان اين كه هيچ نظامي در سراسر جهان مانند جمهوري اسلامي وجود ندارد، گفت: امروز پس از 35 سال مقاومت و عبور از عرصه هاي خطرناك، بايد به بازارهاي جهاني بينديشيم.

وي اشتغال و سرمايه گذاري را اولويت كاري خود در استان فارس برشمرد و افزود: ايجاد اشتغال سياسي ترين و ديني ترين فعاليت امروز است.

نماينده عالي دولت در استان فارس با اشاره به اين كه جمهوري اسلامي ايران در زمينه هاي سياسي به اقتدار قابل توجهي در عرصه هاي منطقه اي و بين المللي دست پيدا كرده است، اظهار داشت: بايد تلاش كنيم كشور در عرصه هاي اقتصادي نيز به اقتدار و استحكام لازم دست پيدا كند.

 

سایر تصاویر در ادامه مطلب


ادامه مطلب

[ چهار شنبه 20 آذر 1392برچسب:استاندار فارس , شورای اداری مرودشت , بسیج مرودشت , مرودشت , مرودشت نا,

] [ 21:53 ] [ رضا مردانه ( عمار رهبری) ]

[ ]

بسم الله الرحمن الرحیم

جدیدترین کتاب آیت الله سید محمود موسوی نژاد، مناظره با علمای وهابی

این کتاب «مناظره با علمای وهابی، در مکه و مدینه» نام دارد و توسط انتشارات نادریان، روانه بازار کتاب شده است.

مضمون این کتاب، شامل مناظرات و مباحثاتی است که بین نویسنده و برخی از علمای وهابی مکه و مدینه، در خلال سفرهای حج، انجام شده است، که وی با استفاده از آیات و روایات مستند، به شبهات آنها پاسخ داده است.

منبع : مرودشت نا

[ چهار شنبه 20 آذر 1392برچسب:,

] [ 21:47 ] [ رضا مردانه ( عمار رهبری) ]

[ ]

بسم الله الرحمن الرحیم

مرودشت

رودخانه سیوند مرودشت

عکس روودخانه سیوند نزدیک تخت جمشید

برای دیدن سایر تصاویر به ادامه مطلب مراجعه نمایید

 

 


ادامه مطلب

بسم الله الرحمن الرحیم

 

عکس: پلاکارد معنادار مردم سیدان مرودشت

 

به گزارش ندای مرودشت در حاشیه مراسم کلنگ زنی بیمارستان سیدان مرودشت، جمعی از متقضیان مسکن مهر سیدان پلاکارد زیر را بر روی دیوار ورودی سالن مراسم نصب کرده بودند.

 

مرودشت

 

بسم الله الرحمن الرحیم

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، صبح امروز (سه‌شنبه) در دیدار رئیس و اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی، با تبیین اهمیت حیاتی مقوله فرهنگ و جایگاه شورای عالی انقلاب فرهنگی؛ ضمانت اجرای مصوبات این شورا؛ وظایف نظارتی و هدایتی دستگاه‌ها در مقوله فرهنگ؛ ضرورت برخورد حکیمانه با پدیده‌های فرهنگی، استمرار پیشرفت علمی در دانشگاه‌ها؛ تدوین مبانی تحول علوم انسانی، و صیانت از زبان زیبای فارسی، نکات مهمی را بیان کردند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای اولین نکته سخنان خود را به موضوع اهمیت و جایگاه فرهنگ در جامعه اختصاص دادند و با اشاره به شخصیت و سوابق فرهنگی روسای سه قوه و همچنین اکثریت اعضای شورایعالی انقلاب فرهنگی بعنوان دردمندان عرصه ی فرهنگ، گفتند: بر همین اساس از این شورا انتظار می رود اهتمام و تلاش بیشتری برای برجسته کردن موضوع فرهنگ در جامعه و رساندن آن به جایگاه واقعی، به خرج دهد.

رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه فرهنگ و ارزشهای فرهنگی، هویت و روح یک ملت است، خاطر نشان کردند: فرهنگ، حاشیه و ذیل اقتصاد و سیاست نیست بلکه اقتصاد و سیاست حاشیه و ذیل فرهنگ هستند.

حضرت آیت الله خامنه‌ای با اشاره با تأکیدهای قبلی مبنی بر لزوم وجود پیوست فرهنگی برای همه موضوعات و مسائل مهم در عرصه های مختلف افزودند: برخی اوقات ممکن است، تصمیم گیری ها و مصوّبات اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و حتی علمی، تبعات منفی فرهنگی در جامعه بوجود آورد که دلیل آن نبود پیوست فرهنگی است.

ایشان تأکید کردند: برای فعالیتهای فرهنگی، برنامه ریزی ضروری است و نمیتوان انتظار داشت که فرهنگ کشور اعم از فرهنگ عمومی، فرهنگ نخبگان و فرهنگ دانشگاهی، به خودی خود پیش برود.

رهبر انقلاب اسلامی از این نکته وارد موضوع لزوم نظارت و هدایت دولت درخصوص  مسائل فرهنگی شدند و خاطر نشان کردند: دستگاههای مختلف در قبال جریان فرهنگ عمومی کشور مسئولند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای هدایت و نظارت در مسائل فرهنگی را همچون مراقبت باغبان از گلهای زیبا دانستند و گفتند: کندن علف های هرز در یک بوستان به معنای رشد گلها و استفاده طبیعی آنها از آب و نور و هواست.

رهبر انقلاب اسلامی حساس بودن و مقابله با مسائل مخرّب فرهنگی را از وظایف نظارتی حکومت دانستند و افزودند: همه ما در قبال مسائل فرهنگی و فرهنگ عمومی کشور مسئولیت شرعی و قانونی داریم.

رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه فرهنگ همواره متکی به حضور مردم است، افزودند: سپردن مسائل فرهنگی به مردم نافی وظیفه نظارتی و هدایتی دولت نیست و حضور حکومت و دولت در عرصه فرهنگ نیز به معنای سلب حضور مردم نمی باشد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به برخی اظهارات غیر مسئولانه در خصوص لزوم آزادی های فرهنگی همچون غرب، خاطر نشان کردند: چرا هنگامی که غربی ها بر مسائل غیر معقول و انحرافی همچون اختلاط زن و مرد با عنوان تساوی زن و مرد، یا سبک زندگی خود با عنوان پیشرفت و تجدد لجاجت دارند، ما بر ارزشهای والای فرهنگ خود اصرار نداشته باشیم؟

جایگاه و اهمیت شورای عالی انقلاب فرهنگی دومین نکته ای بود که رهبر انقلاب اسلامی به آن اشاره کردند و گفتند: شورای عالی انقلاب فرهنگی یکی از ابتکارات با برکت امام خمینی (ره) بود که عالی ترین و بهترین مرکز فرهنگی کشور است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، حضور مسوولان ارشد و همچنین حضور چهره های تأثیرگذار علمی و فرهنگی در شورای عالی انقلاب فرهنگی را مهمترین نقطه قوت این شورا دانستند و تأکید کردند: همین مساله موجب می شود که موضوع فرهنگ کشور، تابع بالا و پایین شدن جریانات سیاسی نباشد و حرکت فرهنگی کشور ضمن برخورداری از ثبات، از روزمره گی خارج شود.

ایشان افزودند: یکی از مسائل مهم در شورایعالی انقلاب فرهنگی این است که اعضای شورا، جایگاه و تأثیرگذاری آن را به عنوان مرکز اصلی سیاستگذاری فرهنگی کشور باور داشته باشند.

ایشان حضور مستمر اعضاء و تعطیل نشدن جلسات شورا را بسیار ضروری برشمردند و افزودند: شورایعالی انقلاب فرهنگی به مسائل زیرساختی و اساسی بپردازد و از ورود به جزئیات پرهیز کند.

رهبر انقلاب اسلامی سومین نکته خود را به ضمانت اجرای مصوبات شورایعالی انقلاب فرهنگی اختصاص دادند و گفتند: مصوبات شورا حتماً اجرا شوند.

رهبر معظم انقلاب حضور رئیس قوه مجریه، رئیس قوه مقننه و قانونگذاری و وزرا و مسئولان را ضمانت اجرای مصوبات شورایعالی انقلاب فرهنگی دانستند و خاطرنشان کردند: اسناد بسیار مهم و خوبی همچون نقشه جامع علمی کشور، سند تحول بنیادی در آموزش و پرورش، سند دانشگاه اسلامی، و سند راهبردی نخبگان باید اجرایی و عملی شوند و خودِ شورا نیز بر نحوه اجرای آنها نظارت داشته باشد.

 

واقعیتی به نام تهاجم فرهنگی، چهارمین نکته‌ای بود که رهبر انقلاب توجه اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی را به آن جلب کردند.

ایشان با اشاره به سخنان چهره های فرهنگی و سیاسی کشورهای مختلف از جمله کشورهای اروپایی درباره تهاجم فرهنگی آمریکا علیه سایر فرهنگها افزودند: واقعیتی که سالها قبل، آن را گوشزد می کردم هم اکنون، عینیات انکار ناپذیری یافته است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای سپس یک واقعیت دیگر را مورد اشاره قرار دادند: «فعالیت حداقل صدها رسانه صوتی، تصویری، مکتوب و اینترنتی در جهان با هدف مشخص تأثیرگذاری بر ذهن و رفتار ملت ایران». ایشان برخی بازی های رایانه ای و اسباب بازیهای وارداتی را از جمله مصداق هایی خواندند که در ترویج رفتار و سبک زندگی غربی در ذهن کودکان، نوجوانان و جوانان ایرانی تأثیرگذاری میکند.

رهبر انقلاب کار و ابتکار را اساس برخورد حکیمانه با مقوله تهاجم فرهنگی دانستند و تأکید کردند: باید با تلاش مبتکرانه به مقابله با این مقوله پرداخت که در این زمینه مسئولیت صدا و سیما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بسیار سنگین است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در همین زمینه به وزارت ارشاد توصیه موکد کردند: تولید کتاب، ترجمه کتاب های مفید، تولید فیلم های سینمایی جذاب با تکیه بر ظرفیت های بالای ساخت فیلم، تولید بازی های رایانه ای مفید، ترویج بازی های پر تحرک و تولید اسباب بازی های معنا دار و جذاب را در دستور کار قرار دهد.

رهبر انقلاب، رصد و شناخت دقیق پدیده های نوظهور تهاجم فرهنگی را قبل از ورود به ایران ضروری دانستند و خاطر نشان کردند: دیر فهمیدن و دیر جنبیدن مشکل آفرین است بنابراین باید به موقع و حکیمانه برخورد کرد.

ایشان در تبیین برخورد حکیمانه خاطر نشان کردند: گاه باید از نفوذ پدیده ها، کاملا جلوگیری کرد اما برخی پدیده ها را میتوان پذیرفت و یا اصلاح کرد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به عنوان آخرین نکته در بحث تهاجم فرهنگی، انفعال و موضع دفاعیِ صرف در مقابل فرهنگ مهاجم را، بدترین و خسارت بار ترین نوع برخورد خواندند و خاطر نشان کردند: مواضع تهاجمی نیز در برخی موارد لازم است اما به هر حال در هر شرایط باید حکیمانه و با فکر عمل کرد.

رهبر انقلاب سپس در پنجمین نکته از سخنان خود رئیس و اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی را به توجه کامل به ضرورت استمرار پیشرفت علمی در دانشگاهها و مراکز پژوهشی فراخواندند.

ایشان شتاب فراوان علمی کشور و پیشرفتهای علمی یک دهه اخیر را واقعیت مبارکی خواندند که مخالفان ایران نیز به آن اذعان کرده اند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با یادآوری سخنان رئیس جمهور در همین زمینه، همه مسئولان کشور به ویژه وزیران آموزش عالی و بهداشت و درمان را موظف کردند همه تلاش خود را بکار گیرند تا چرخه پیشرفت علمی کشور کند نشود و هر روز توسعه و سرعت بیشتری یابد.

ایشان افزودند: واقعیتی به نام «ما می توانیم» در روح جوانان کشور موج می زند، این امواج نشاط آفرین را تقویت کنید تا به یاری پروردگار رسیدن کشور به قله های علمی و مرجع شدن علمی ایران و برپایی تمدن نوین اسلامی، تحقق یابد.

رهبر انقلاب اسلامی یک توصیه بسیار مهم دیگر هم داشتند و آن اینکه: دانشگاهها به هیچ دلیلی جولانگاه جریانهای سیاسی نشود چرا که اینکار جلوی رشد و شتاب علمی را می گیرد.

ایشان خاطرنشان کردند: همچون گذشته اعتقاد داریم جوان به ویژه جوان دانشجو موتور محرک تحولات سیاسی اجتماعی است اما این مسئله با تبدیل دانشگاه به محل جولان جریانهای سیاسی کاملاً متفاوت است.

ششمین نکته سخنان رهبر انقلاب در دیدار اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی، ابراز یک نگرانی شدید و دغدغه عمیق بود: «نگرانی از بی توجهی به زبان فارسی و تهاجماتی که به این زبان می شود».

ایشان با انتقاد از کاربرد تعابیر بیگانه در مواقعی که لغت فارسی وجود دارد افزودند: متأسفانه کار به جایی رسیده است که برخی از به کار نبردن اصطلاحات فرنگی احساس خجالت می کنند و نامها و تعابیر بیگانه در مسائل مختلف و حتی در مسائل مربوط به کودکان و نوجوانان در حال گسترش است.

حضرت آیت الله خامنه ای تأکید کردند: شورایعالی انقلاب فرهنگی ضمن مقابله حکیمانه با هرگونه تضعیف و معارضه با زبان عمیق و زیبای فارسی، برای تقویت، گسترش و تحکیم زبان فارسی در همه زمینه ها، تلاش ملموس و مجدانه ای انجام دهد.

حضرت آیت الله خامنه‌ای در ادامه سخنانشان، وظایف شورای عالی انقلاب فرهنگی در زمینه علوم انسانی را یادآور شدند و افزودند: شورا، به عنوان اساسی ترین کار، به تدوین مبانی علمی و فلسفی تحول علوم انسانی اقدام کند.

رهبر انقلاب در آخرین نکته، ضرورت توجه به آسیبهای اجتماعی و علل فرهنگی آن را خاطرنشان کردند و افزودند: ریشه یابی و بررسی راه حلهای مسائلی همچون طلاق، فسادهای مالی و بزهکاری مورد توجه شورا قرار گیرد.

ایشان در زمینه مسائل اجتماعی، افزایش سن جمعیت کشور را خطری واقعی برشمردند و افزودند: مسئولان مقابله با کاهش جمعیت جوان کشور را جدی بگیرند و برای آن راه حلهای به موقعی ارائه دهند.

رهبر انقلاب در این دیدار همچنین یاد مرحوم دکتر حسن حبیبی را گرامی داشتند.

قبل از سخنان رهبر انقلاب اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی، رئیس جمهور، شورای عالی انقلاب فرهنگ را بالاترین نهاد سیاست‌گذاری فرهنگی کشور خواند و گفت: اگر دولت قصد داشت بهترین مشاوران فرهنگی را برگزیند، نمی توانست بهتر از اعضای شورایعالی انقلاب فرهنگی را انتخاب کند.

دکتر روحانی با اشاره به مصوبات بسیار موفق شورا بویژه درخصوص تولید علم و فناوری تأکید کرد: دولت مصمم است اقدامات مجدانه ای را برای تکمیل چرخه علم و فناوری در کشور و تولید ثروت از علم و افزایش قدرت ملی، انجام دهد.

رئیس جمهور با تأکید بر عزم دولت برای اجرای مصوبات شورایعالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: از جمله اسناد شورا، سند مربوط به نخبگان است که دولت برای اجرایی شدن آن و حمایت از شرکتهای دانش بنیان اقدام خواهد کرد.

روحانی یکی از رویکردهای دولت را تهیه پیوست فرهنگی برای مسائل اجرایی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی دانست و با اشاره به اهتمام دولت برای صیانت از باورهای دینی و اخلاقی، افزود: ما معتقدیم باورهای دینی باید در کنار عقلانیت و اعتدال، از افراطی گری و خرافه گرایی و شعار زدگی فاصله بگیرد.

رئیس جمهور با اشاره به نقش مردم در مسائل فرهنگی و همچنین وظیفه نظارتی شورایعالی انقلاب فرهنگی، موضوعات نهاد خانواده و آموزش و پرورش را دارای اهمیت ویژه برشمرد و تأکید کرد: اصلاح فرهنگ عمومی جامعه از طریق فرهنگ سازی در خانواده ها و مدارس امکان پذیر است.

 

مجله اینترنتی دانستنی ها ، عکس عاشقانه جدید ، اس ام اس های عاشقانه