مقاله ای برای آشنایی بیشتر با دادسرا

بسیج مرودشت

وبلاگ خبری تحلیلی مذهبی بسیج مرودشت

با سلام ... ورود شمارا به وبلاگ بسیج مرودشت خوش آمد میگویم ... برای مشاهده کامل مطالب از آرشیو مطالب وبلاگ استفاده کنید.

 

در اجتماع اعمالي از سوي برخي افراد سر مي زند که نظم و امنيت جامعه را بر هم زده و در مواردي نيز حقوق اشخاص ديگر را تضييع مي نمايد، ازآنجا که سيستم قضايي حافظ منافع جامعه است دادسراها به نمايندگي از جامعه ، اقدام به کشف جرم و تعقيب متهم و جمع آوري دلايل نموده تا حقوق افراد جامعه محفوظ بماند اما دادسرا نهادي نيست که فقط حامي متضرر از جرم باشد و يا فقط به حفظ و تأمين امنيت اجتماعي بپردازد ، بلکه مکلف است ضمن انجام امور فوق از متهم حمايت کرده و حقوق فردي و اجتماعي وي را نيز لحاظ نمايد. پس دادسرا سازمانی است که در معیت دادگاه های حوزه ی قضایی هر شهرستان می باشد که وظیفه آن حفظ حقوق عامه ، نظارت بر حسن اجرای قوانین و تعقیب کیفری بزهکاران است .

مقامات دادسرا :

1 – دادستان یا مدعی العموم ، مقامی است که برای حفظ حقوق عمومی و نظارت بر حسن اجرای قوانین و تعقیب کیفری بزهکاران بر اساس مقررات جامعه انجام وظیفه می نماید . در هر دادسرا ، دادستان رئیس دادسراست . دادستان به نام جامعه ، جرائم را تحت تعقیب قرار می دهد . ارجاع پرونده به بازپرس و اظهارنظر در مورد کلیه قرارهای دادیار و قرارهای منع تعقیب ، موقوفی تعقیب ، صدور کیفرخواست و حضور در دادگاه مربوطه ، از جمله وظایف و اختیارات دادستان است . ( ماده 3 قانون تشکیل دادگاه های عمومی و انقلاب )

2 – معاون دادسرا : شخصی است که تحت نظارت دادستان ، قسمتی از وظایف دادسرا را انجام می دهد و در غیاب دادستان جانشین او می باشد .

3 – دادیار : صاحب منصبی است که به نمایندگی از طرف دادستان انجام وظیفه می کند. دادیار اگر عهده دار انجام تحقیقات مقدماتی شود باید کلیه ی قرارهای خود را به تأیید دادستان یا معاون وی یا دادیار اظهارنظر ، برساند .

4 – بازپرس : مقامی است که تحقیق مقدماتی جرایم و جمع آوری دلایل به نفع یا ضرر متهم بر عهده اوست و تحت نظر دادستان به انجام وظایف قانونی خود می پردازد . عمده ترین تفاوت کار دادیار و بازپرس امکان اختلاف نظر دادستان توسط بازپرس است که مرجع حل اختلافشان دادگاه عمومی خواهد بود . همچنین دادیار باید برای اقدام به هر کاری از طرف دادستان مأمور گردد ولی بازپرس در مواردی می تواند رأساً شروع به کار کند و در مواردی نیز از دادستان اجازه کسب نماید .

فایده تشکیل دادسرا :

1 – جلوگیری از اطاله دادرسی در محاکم دادگستری

2 – انجام تحقیقات مقدماتی در دادسرا ، برای صدور حکم در دادگاه

وظایف دادسرا :

اهم وظایف و اختیارات دادسرا مربوط به امور جزایی است ، اما در امور غیر جزایی نیز ، این مرجع دارای اختیاراتی بوده و وظایفی را بر عهده دارد . پس در امور جزایی دادسرا « ... عهده دار کشف جرم ، تعقیب متهم به جرم ، اقامه ی دعوا از جنبه ی حق اللهی و حفظ حقوق عمومی و حدود اسلامی » و اجرای احکام کیفری است .

اما دادسرا در امور غیر جزایی نیز در بعضی موارد به عنوان طرف اصلی دعوا انجام وظیفه می نماید که عبارتند از :

- درخواست تعیین امین برای اداره ی اموال غایب مفقودالاثر

- درخواست نصب و عزل قیم و ضم ناظر و امین

- اداره ی اموالی که به مصارف عمومی اختصاص داده شده و مدیر نداشته باشد

- درخواست اعلام ادامه ی وضعیت حجر صغیر بالغ شده

- درخواست تعیین امین برای جنین

- اعتراض به درخواست انحصار وراثت متوفایی که بلاوارث است

- اقامه ی دعوای ورشکستگی علیه تاجر و ...

و هو معکم اینما کنتم


گلچین 10 سال مداحی بازی جنگی (تیراندازی و رزمی) معجزه حفظ قرآن کریم

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ جمعه 12 مهر 1392برچسب:دادسرا , قاضی , قضاوت , بازپرس , مقالات قضایی , بسیج مرودشت , دادگاه , دادستان,آثار بسیجیان مرودشت,

] [ 18:40 ] [ رضا مردانه ( عمار رهبری) ]

[ ]

مجله اینترنتی دانستنی ها ، عکس عاشقانه جدید ، اس ام اس های عاشقانه